Co pomaga na agorafobię i ataki paniki?

Co pomaga na agorafobię i ataki paniki?

Każdy, kto nie cierpiał z powodu lęku, nie jest w stanie wyobrazić sobie, jak nierealne i groźne jest uczucie agorafobii lub zaburzeń panicznych. Ponadto, im dłużej cierpiący zmagają się z tym zaburzeniem lękowym, tym trudniej jest im wyobrazić sobie, że może istnieć rozwiązanie, które raz na zawsze zakończy ataki lęku.

Jest to aż nadto zrozumiałe, ponieważ sama myśl o ewentualnej konfrontacji z sytuacją wywołującą lęk wystarcza, aby wywołać u wielu osób całą gamę objawów lękowych. Osoby z agorafobią cierpią wtedy na przemian z powodu pocenia się lub zimnych dreszczy. Często występują również senność, uczucie omdlenia, duszności i szybkie bicie serca. Dla niektórych, zwiększone bicie serca utrzymuje się tak długo, że w desperacji sięgają po silne środki uspokajające zwane benzodiazepinami. Niestety, leki te są często przyjmowane zbyt długo, zwłaszcza gdy dodatkowo przepisane antydepresanty nie przynoszą pożądanego efektu. Prowadzi to jednak do kolejnego problemu, jakim jest uzależnienie od benzodiazepin.

Natychmiastowa pomoc w przypadku agorafobii: Czasami łagodna droga jest lepsza

Być może powiedziano Ci, że jedynym sposobem na pozbycie się agorafobii jest konfrontacja i leki antydepresyjne. I być może twoje wcześniejsze doświadczenia z psychiatrami lub psychoterapeutami były raczej otrzeźwiające. Całkiem sporo osób cierpiących na zaburzenia lękowe zostało nawet poinformowanych, że leczenie zaburzeń lękowych jest zasadniczo trudne i długotrwałe.

Jeśli tak było również w Twoim przypadku, chcielibyśmy prosić Cię o poświęcenie chwili. Ponieważ chcielibyśmy przedstawić Państwu specjalną formę autoterapii, dzięki której tysiące chorych mogło już trwale pokonać agorafobię, a nawet ataki paniki. I to BEZ konfrontacji, BEZ leków i BEZ nieprzyjemnego wzbudzania rzekomo traumatycznych przeżyć w dzieciństwie. Mowa tu o tak zwanej metodzie Bernhardta, nazwanej tak na cześć dyrektora Instytutu Nowoczesnej Psychoterapii w Berlinie, Klausa Bernhardta.

Daniela i Klaus Bernhardt

Pozbądź się agorafobii i ataków paniki dzięki metodzie Bernhardta

Klaus Bernhardt wraz ze swoją żoną, terapeutką lękową Danielą Bernhardt, opracował przez lata metodę, dzięki której można własnymi siłami przezwyciężyć zaburzenia lękowe. Ponieważ metoda Bernhardta działa zwykle szybciej niż konwencjonalne terapie i jest nawet znacznie przyjemniejsza, szybko stała się wewnętrzną wskazówką dla cierpiących. W 2018 roku jej metoda, która opiera się na najnowszych odkryciach w badaniach nad mózgiem, została po raz pierwszy zaprezentowana również w Polsce. W formie książki zatytułowanej „Panika – Jak neuronauka pomaga pozbyć się ataków lęku”.

Panika Jak neuronauka pomaga pozbyć się ataków lęk

Niezwykle wysoka skuteczność przedstawionej w niej metody sprawiła, że książka z dnia na dzień stała się bestsellerem. W samych Niemczech przez ponad dwa lata znajdowała się na liście bestsellerów i została przetłumaczona na 18 innych języków. Aby ta nowa forma autoterapii przeciwko atakom paniki i agorafobii była dostępna dla jak największej liczby osób cierpiących na te dolegliwości, w 2021 roku opracowano również kurs wideo online.

To jest prosty i łatwy podążać krok po kroku przewodnik który nawet długo czas niepokój cierpi używać używać zarządzać żyć pięknego i niepokoju wolnego życie znowu. Przekonaj się sam, pierwszy z 52 odcinków kursu możesz obejrzeć tutaj natychmiast za darmo:

Co dokładnie oznacza agorafobia?

Słowo agorafobia składa się ze starożytnego greckiego słowa oznaczającego targowisko „agora” oraz słowa „phóbos”, które również pochodzi ze starożytnej greki i oznacza strach lub lęk. I rzeczywiście, ludzie cierpiący na agorafobię zazwyczaj boją się dużych miejsc lub tłumów. Ale ta forma zaburzeń lękowych może również wpływać na inne obszary życia. Oto kilka najczęstszych sytuacji, które są szczególnie problematyczne dla osób cierpiących:

Przejażdżki środkami transportu publicznego, takimi jak autobusy czy pociągi.

Duże tłumy, np. w kinie, na przyjęciach, spotkaniach lub w centrach handlowych

Podróżowanie samotnie lub daleko od domu

Jazda po autostradach i drogach szybkiego ruchu

Czekanie przy kasach w supermarketach lub w urzędach państwowych

agorafobia z napadami paniki

Agorafobia prowadzi do wyraźnych zachowań unikających

Im dłużej trwa zaburzenie paniczne, tym większy jest strach przed ewentualną utratą kontroli. Z tego powodu agorafobicy zazwyczaj opracowują bardzo pomysłowe strategie unikania, aby nie być konfrontowanym z sytuacjami budzącymi lęk. W ten sposób wiele osób stara się utrzymać swoje zaburzenia lękowe w tajemnicy tak długo, jak to możliwe. Tworzy to błędne koło, które często jest trudne do zrozumienia dla osób z zewnątrz. Unika się sytuacji budzących niepokój, takich jak podróż samolotem, ponieważ osoby dotknięte tym problemem nie potrafią już pogodzić wejścia na pokład samolotu ze swoim ekologicznym sumieniem. Na duże zgromadzenia ludzi, takie jak uroczystości rodzinne czy imprezy firmowe, też się już nie chodzi, bo podobno ciągle jest się złym na jakiegoś wujka czy kolegę.

Są to jednak zazwyczaj tylko pretekstowe powody, ponieważ osoby dotknięte tym zaburzeniem nie chcą się publicznie przyznać, że cierpią na zaburzenia paniczne. Jednak ci, którzy zbyt długo pozostają z dala od spotkań towarzyskich, stają się coraz bardziej odizolowani społecznie. Istnieje ryzyko, że do agorafobii dołączy się nastrój depresyjny, ponieważ regularne kontakty społeczne są niezbędnym elementem zdrowej psychiki.

Jak można rozpoznać, że ktoś cierpi na agorafobię?

Szczególnie w początkowej fazie agorafobii, z napadami paniki lub bez nich, powody, dla których osoby dotknięte agorafobią unikają sytuacji, których się boją, brzmią zazwyczaj dość wiarygodnie. Ale jeśli zachowanie unikania rozszerza się w czasie do takiego stopnia, że, na przykład, autobusy i pociągi są unikane oprócz samolotów, to wszystkie dzwonki alarmowe powinny być dzwoniące.

Nawet jeśli zaproszenia na przyjęcia są z wdzięcznością przyjmowane, ale dana osoba ciągle się nie pojawia, może się okazać, że ktoś od jakiegoś czasu cierpi na zaburzenia paniczne. Rozmowa z kimś na osobności o swoich podejrzeniach i okazanie zrozumienia pomogło wielu agorafobikom wyjść z narzuconej sobie izolacji.

leki przeciwlękowe

Jakie terapie pomagają w walce z agorafobią i atakami paniki?

Jeszcze kilka lat temu podawanie leków przeciwdepresyjnych było częścią standardowej terapii zaburzeń lękowych. Jednak obecnie coraz więcej ekspertów podchodzi do tego krytycznie. Według aktualnych badań skuteczność tych leków w wielu przypadkach nie przewyższa skuteczności placbosów, czyli nieszkodliwych tabletek z cukru bez substancji czynnych. Jednak w przeciwieństwie do pigułek cukrowych, leki przeciwdepresyjne często prowadzą do niepożądanych skutków ubocznych, takich jak przyrost masy ciała, bóle głowy, zaburzenia funkcji seksualnych, drżenie, zawroty głowy lub problemy skórne.

Przez długi czas za leczenie z wyboru zaburzenia panicznego z agorafobią uważano również terapię opartą na ekspozycji, zwaną również terapią konfrontacyjną. Jednak nawet w literaturze fachowej dla terapeutów zwraca się uwagę, że realizacja tej terapii często okazuje się trudna.

Wielką słabością tej formy terapii jest to, że pacjent uczy się tylko znosić swoją automatyczną reakcję lękową. Poprzez wielokrotne stawianie czoła swoim lękom pacjenci mają się nauczyć, że sytuacja nie jest groźna, a lęki są jedynie wytworem ich własnej wyobraźni. Terapeuci wielokrotnie podkreślają, że wszystkie objawy, których się obawiają, takie jak kołatanie serca, mrowienie czy trudności w oddychaniu, mogą wydawać się groźne dla życia, ale w rzeczywistości w żadnym momencie nie stanowią zagrożenia dla życia i zdrowia.

W przeciwieństwie do metody Bernhardta, terapia konfrontacyjna rzadko jednak pozwala na osiągnięcie prawdziwej wolności od lęku. Zamiast tego chorzy uczą się jedynie ponownego funkcjonowania w społeczeństwie. Jednak uciążliwe uczucia często pozostają, nawet jeśli człowiek nauczył się je do pewnego stopnia ignorować. Dlatego też dla wielu agorafobików jest tylko kwestią czasu, kiedy stopniowo ponownie pojawią się wyraźne zachowania unikające. Bo nikt nie lubi dobrowolnie przebywać w sytuacjach, które wciąż wywołują reakcje lękowe. Nawet jeśli nauczyłeś się nie brać ich tak poważnie.

Metoda Bernhardta, z drugiej strony, opiera się na sile neuroplastyczności. Neuroplastyczność to zdolność ludzkiego mózgu do nadpisywania niepożądanych połączeń neuronalnych, w których przechowywany jest strach. Jak to działa jest wyjaśnione bardzo jasno w filmie, który można znaleźć dalej na tej stronie. Mówiąc najprościej, prawie wszystkie zaburzenia lękowe opierają się na wyobrażeniu osoby cierpiącej o tym, co mogłoby się wydarzyć. Zagrażające sytuacje zazwyczaj nie są naprawdę przeżywane, a jedynie odtwarzane w szczegółach w automatycznie uruchamianych myślach. Ten czysto psychiczny proces wywołuje jednak rzeczywiste fizyczne objawy lękowe, nawet jeśli dotknięte nimi organy, takie jak serce, żołądek, jelita czy płuca, są całkowicie zdrowe. Stąd właśnie pochodzi określenie dolegliwości psychosomatycznych. Czyli prawdziwe uczucia w ciele (soma to starożytne greckie słowo oznaczające ciało), które są wyzwalane tylko przez myśli i fantazje, czyli przez psychikę.

Jeśli jednak fantazja jest w stanie wywołać rzeczywisty dyskomfort fizyczny, to musi istnieć również przeciw-fantazja, która odwróci ten proces. I właśnie na tych kontrfantazjach opiera się Metoda Bernhardta, której można się teraz łatwo nauczyć samemu dzięki kursowi wideo online.

Agorafobia i problem z sygnałami bezpieczeństwa

Kolejnym problemem jest stosowanie tzw. sygnałów bezpieczeństwa. Dla agorafobika może to być np. obecność drugiej osoby, której ufa, np. partnera lub terapeuty. Jednak leki takie jak tabletki uspokajające lub amulet szczęścia są również odpowiednimi sygnałami bezpieczeństwa. Jeśli jest to obecne podczas terapii ekspozycyjnej, uczucie lęku może być znacznie zmniejszone, ponieważ jest coś lub ktoś blisko, kto daje poczucie bezpieczeństwa. Z drugiej strony, brak sygnału bezpieczeństwa może wręcz podsycać niepokój. Na przykład, ludzie mają atak paniki w momencie, gdy zauważą, że wyszli z domu bez tabletki uspokajającej na nagłe wypadki. W związku z tym celem każdej terapii powinno być to, aby pacjenci mogli całkowicie zrezygnować z sygnałów bezpieczeństwa.

Leki na agorafobię i ataki paniki

Silne leki uspokajające powinny być stosowane w agorafobii tylko w absolutnie nagłych przypadkach.

Do tej pory zarówno chorzy, jak i psychoterapeuci oraz psychiatrzy wychodzili z założenia, że leczenie agorafobii jest zazwyczaj długotrwałe i musi być wspomagane lekami. Dotyczyło to zwłaszcza sytuacji, w których ciężkie ataki paniki popychały pacjentów coraz bardziej w stronę zachowań unikających, a osoby dotknięte tym problemem często próbowały ze wstydu radzić sobie z lękowymi sytuacjami za pomocą środków uspokajających.

Nawiasem mówiąc, zachowania unikające są zawsze obecne, gdy całkowicie unika się sytuacji wywołującej strach, takiej jak uczestnictwo w wydarzeniach publicznych lub przechodzenie przez duże place. Niestety, takie strategie unikania nie zmniejszają objawów lęku u dotkniętych nimi osób, ale raczej zapewniają, że fobia rozprzestrzenia się na coraz więcej obszarów życia. Jest to jeden z powodów, dla których osoby cierpiące na tę chorobę wielokrotnie próbują odzyskać choć odrobinę normalności za pomocą silnych leków uspokajających, tzw. benzodiazepin.

Jest jednak pewien problem z tą strategią: leki te nie zmieniają przyczyny problemu, a jedynie tłumią uczucie strachu na krótki czas. Ponadto, zwykle opóźnia to prawdziwą terapię o niepotrzebnie długi czas, co oznacza, że agorafobia może się coraz bardziej pogłębiać. Oznacza to, że coraz więcej sytuacji, które do tej pory były bezproblemowo opanowane, nagle wydają się groźne i nierealne. Podczas gdy w przeszłości ludzie brali leki uspokajające tylko od czasu do czasu, teraz biorą je codziennie, aby przynajmniej zrobić coś z zawrotami głowy, przyspieszonym biciem serca lub trudnościami w oddychaniu.

Nie zmniejsza to jednak częstotliwości napadów lęku, ani uczucia omdlenia. Istnieje raczej ryzyko, że do zaburzeń lękowych dołączy się inny problem, a mianowicie fizyczne uzależnienie od leków. Jeśli następnie zechcą Państwo nagle przerwać przyjmowanie leków uspokajających (przed czym pilnie przestrzegamy, gdyż zawsze należy je odstawiać pod kontrolą lekarza), zarówno ciało, jak i psychika mogą zareagować silnymi objawami odstawiennymi. Najczęściej dzieje się to w postaci zawrotów głowy, kołatania serca, duszności aż do ekstremalnych ataków paniki i uczucia zwariowania. Nie pozwól, aby do tego doszło! Im szybciej zaczniesz eliminować prawdziwe przyczyny agorafobii, tym szybciej będziesz mógł znów prowadzić wolne od lęku i piękne życie. Przy okazji: Nawet odstawienie leków jest łatwiejsze, jeżeli wcześniej przez kilka tygodni stosowana była Metoda Bernhardta, ponieważ dzięki temu psychika staje się o wiele silniejsza i bardziej odporna. Potwierdzają to liczne pozytywne opinie użytkowników naszego kursu wideo.

Tak twierdzą użytkownicy naszego kursu wideo online:

„Kiedy poproszono mnie o wyrażenie opinii na temat tego kursu wideo online, nie wahałem się ani chwili. Rzadko kiedy coś pomagało mi tak szybko i w tak trwały sposób jak te filmy. Co jakiś czas oglądam jeden z odcinków i bezpośrednio czuję, jak inny sposób myślenia, który ten kurs we mnie wyzwala, natychmiast sprawia, że lęki i obawy znikają tak szybko, jak się pojawiły.”

Michalina W.
Kraków

„Kupiliśmy ten kurs dla naszego 17-letniego syna, który nagle miał poważne lęki. W szczególności pomogła mu technika zoomu, dzięki której lęk szybko się zmniejszył. Aby stosować metodę 10 zdań regularnie, czasami brakuje mu jeszcze wytrwałości, ale gdy tylko pracuje z nią dłużej niż dwa dni, również tutaj zauważamy wyraźną różnicę. Zawsze jest potem dużo bardziej pewny siebie”.

Piotr Z.
Warszawa

„Uwielbiam ten kurs wideo. Przedstawione w niej metody są zupełnie inne od tego, czego doświadczyłam kiedyś w innej terapii. Tam zawsze byłem w gorszym nastroju po wizycie niż przed. Ale dzięki kursowi wideo, jedna technika często wystarcza, aby poczuć się znacznie lepiej. Ponadto otrzymujesz wiele wskazówek i instrukcji, które możesz natychmiast wdrożyć i które naprawdę coś wnoszą.”

Bartosz J.
Wrocław

„Cierpiałam na emetofobię przez ponad 4 lata i prawie straciłam nadzieję. Ale wtedy mój przyjaciel powiedział mi o metodzie Bernhardta. Czasami nadal nie mogę uwierzyć, że tylko z pomocą kursu wideo udało mi się pozbyć lęku przed wymiotami. Kiedy wpisuję te słowa do telefonu, mój chłopak sprząta stół w jadalni. Mieliśmy kilku przyjaciół na kolacji i byłem w stanie cieszyć się wszystkim, co było na stole bez żadnych problemów, a nawet miałem pyszne piwo, aby przejść z nim. Teraz spontanicznie poczułam potrzebę opowiedzenia mojej historii również innym cierpiącym. Ponieważ dzięki temu kursowi wideo online mogę po prostu cieszyć się bez żadnych głupich myśli. Drogi Klausie Bernhardt, dziękuję Ci bardzo za wszystko! Zapraszam do opublikowania mojej wiadomości na swojej stronie internetowej. Ponieważ jest tak wielu takich jak ja, którzy wciąż wierzą, że nie można pozbyć się emetofobii – i właśnie tych ludzi chcę zachęcić do działania.”

Zuzanna K.
Łódź

„Lepsze niż jakakolwiek terapia. Naprawdę zauważasz, jak twój mózg zaczyna inaczej reagować w pewnych sytuacjach. Szkoda, że w Polsce więcej terapeutów nie pracuje tą metodą.”

Miłosz P.
Szczecin

„Miałam szczęście, że odkryłam ten kurs bardzo wcześnie. Zanim zaczęłam z nim pracować, miałam tylko 2 ataki paniki. Zupełnie inaczej niż moja siostra, która zmagała się z nimi codziennie przez lata. Już po kilku dniach zauważyłam pozytywne działanie tej metody i od tego czasu ataki paniki również nie występują. Mam nadzieję, że moja siostra wkrótce również zacznie stosować tę metodę. Tabletki, które bierze od lat, nie pomagają, poza tym, że przytyła, na co bardzo cierpi. Wciąż nie chce uwierzyć, że tak prosta metoda może pomóc także jej, ale będę się tego trzymał.”

Krzysztof M.
Chorzów

O książce Klausa Bernhardta dowiedziałem się dzięki dobremu artykułowi w czasopiśmie psychologicznym „Charaktery” i natychmiast ją kupiłem. Już wtedy miałem wrażenie, że techniki są dobre, ale jakoś nie potrafiłem ich właściwie wykorzystać. Ale ponieważ kurs wideo online jest dostępny, to jest inaczej. Od razu zrozumiałem, jak stosować poszczególne techniki. Od tego czasu radzę sobie naprawdę dobrze i mogę znowu robić wszystko.”

Milena D.
Częstochowa

„Mój lekarz zwrócił mi uwagę na kurs wideo. Sam miewał nagłe ataki paniki, a dzięki kursowi wideo szybko dowiedział się, co jest ich przyczyną. W jego przypadku była to reakcja na lek na tarczycę. Ponieważ moje ataki lęku zaczęły się w tym samym czasie, kiedy brałam nowy lek na tarczycę, było oczywiste, że to również może być czynnikiem wyzwalającym w moim przypadku. Ale dzięki kursowi wideo udało mi się znaleźć dwa dodatkowe wyzwalacze. Od tego czasu znów czuję się naprawdę dobrze! Bardzo dziękuję za ten wspaniały kurs!”

Magdalena W.
Zielona Góra

„Ten kurs zmienił moje życie. Nie tylko pozbył się lęku, ale uświadomił mi, dlaczego moja psychika tak często reaguje strachem i paniką. Informacje zawarte w filmach to znacznie więcej niż tylko wskazówki dla osób cierpiących na lęki. Kiedy angażujesz się w testy i eksperymenty myślowe, efekt jest po prostu nie do opisania.”

Katarzyna N.
Sosnowiec